خانه > سلامت > صبحانه سالم

صبحانه سالم


سلام مهمترین وعده غذایی صبحانه است

مصرف زیاد خوراکی های حاوی هیدرات های کربن تصفیه شده به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا قند خون را فورا افزایش می دهند و و از طرفی پس از زمان کوتاهی احساس گرسنگی را به همراه دارند. استفاده طولانی مدت از آنها می تواند مشکلات گوارشی و یبوست را در پی داشته باشد.

 

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ صبحانه مهم ترین وعده غذایی روز است. با این حال، بسیاری از مردم توجهی به آن ندارند و همه مواد غذایی مورد نیاز را در این وعده میل نمی کنند. بسیار مهم است تا برای تامین انرژی لازم تا هنگام ناهار، صبحانه کامل و متعادل در نظر گرفته شود.

 

چرا باید صبحانه سالم و کامل بخوریم؟

 

صبحانه اولین وعده غذا پس از چند ساعت گرسنگی شبانه است و در بدن تاثیرات متعددی ایجاد می کند که از جمله عبارتند از:‌

 

انرژی لازم برای همه روز به خصوص صبح را تامین می کند.

ضامن خوش اخلاقی محسوب می شود.

موجب افزایش بازده جسمی و ذهنی می شود.

صبحانه کامل مانع از پرخوری در طول روز می شود زیرا بدن کمبودی ندارد.

بدن مواد غذایی را بهتر جذب می کند.

 

خوراکی های ناسالم در وعده صبحانه

 

از جمله اشتباهات بسیار رایجی که امروزه در مورد صبحانه وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

افراط در مصرف هیدرات های کربن تصفیه شده مانند نان سفید، انواع خمیرها و غلات صنعتی. این خوراکی ها حاوی مقدار بسیار زیادی شکر هستند و پس از مدت کوتاهی مجددا احساس گرسنگی را در پی دارند. همچنین در طولانی مدت موجب مشکلاتی نظیر یبوست و مشکلات گوارشی خواهند شد.

افراط در مصرف شکر به خصوص شکر سفید. شکر را نمی توان به طور حقیقی یک ماده غذایی در نظر گرفت زیرا هیچ ارزش غذایی برای بدن ندارد و بر عکس موجب دفع کلسیم و اسیدی شدن بدن می شود. عسل طبیعی، شکر قهوه ای و شیرین برگ ( استویا) بهترین جایگزین های شکر هستند.

افراط در مصرف لبنیات. بسیاری از مردم نسبت به شیر و بعضی لبنیات حساسیت دارند و گروهی دیگر مقدار خیلی زیادی از این خوراکی ها را میل می کنند. قطعا مصرف به اندازه لبنیات برای بدن مفید خواهد بود. به افرادی که چنین حساسیتی دارند نیز توصیه می شود از لبنیات با هضم بهتر و نوشیدنی های گیاهی بدون لاکتوز استفاده کنند.

مصرف همزمان خوراکی هایی که موجب هضم مشکل می شوند مانند لبنیات و آب پرتقال. این نوع تغذیه علاوه بر اختلالات گوارشی، می تواند زمینه ساز احساس ناخوشایند طی چند ساعت پس از صبحانه نیز شود.

چربی های اشباع مانند مارگارین. این چربی ها در سلامت سیستم قلبی عروقی مؤثر هستند و مهم ترین عامل اضافه وزن محسوب می شوند.

 

صبحانه متعادل

 

برای اینکه صبحانه یک غذای متعادل باشد، باید به مقدار لازم میل شود یعنی اینکه هیدرات های کربن، پروتئین ها، چربی ها و فیبرها نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشند. به این ترتیب بدن مواد غذایی را هضم می کند تا به شکل مناسبی جذب شود. در این صورت انرژی بالا و خوش خلقی در تمام طول روز احساس می شود. به علاوه باید سعی کرد تا مواد غذایی با بهترین کیفیت، تازه و طبیعی انتخاب شود و حدالامکان از خوراکی های فرآوری شده پرهیز کرد.

 

مهم ترین خوراکی ها در وعده صبحانه

 

هر فردی باید با توجه به ذائقه، سن، سبک زندگی و برنامه روزانه خود مواد غذایی مورد نیاز در وعده صبحانه را انتخاب کند. با این حال، بعضی از خوراکی های سالم ترند و ارجحیت دارند:

 

غلات کامل: دانه های جو دوسر جز بهترین غلات سبوس دار هستند که می توان به شکل پخته یا خام میل کرد. اگر تمایل به مصرف نان دارید بهتر است از نان های تهیه شده از آرد سبوس دار استفاده نمایید.

نوشیدنی های گیاهی

لبنیات با هضم بهتر: ماست و پنیر تازه

خشکبار: می توان آنها را به شکل خام، خیس شده یا خرد شده در ترکیب با دیگر خوراکی ها میل کرد. خشکبار مانند گردو و بادام منابع پروتئین های گیاهی هستند.

میوه های خشک: سرشار از قندهای سالم هستند و انرژی مورد نیاز برای همه طول روز را تامین می کنند. انجیر، خرما، آلو و کشمش از این جمله اند.

میوه های تازه فصل و ترجیحا ارگانیک

دانه های خام آفتابگردان، کنجد، کتان و کدو. همچنین می توان از روغن آنها البته در اولین مرحله استخراج با سرما نیز استفاده کرد.

آب میوه ها و سبزیجات طبیعی

 

منبع:www.Ameliore ta santé.fr

 

روزنامه پزشکی ایران

(Visited 1 times, 1 visits today)
دسته هاسلامت برچسب ها: